Speciálně pedagogické terapie
Základní škola Naděje
Rehabilitační cvičení
Prevence, léčba a zlepšení pohybových schopností Rehabilitační cvičení mají široké spektrum využití a slouží k posílení svalů, zlepšení flexibility, koordinace a stability těla, a také k prevenci a léčbě různých zdravotních problémů spojených s pohybovým aparátem. Velmi podstatnou část výuky proto tvoří také pravidelné cvičení. Dbáme na zachování maximální hybnosti u žáků s tělesným postižením a zlepšujeme jejich fyzickou kondici.
Canisterapie
Canisterapie je název pro metodu pozitivního psychosociálního a fyziorehabilitačního působení na žáky, prostřednictvím speciálně vedeného a cvičeného psa. Naši školu pravidelně navštěvují psi různých plemen a velikostí na poskytování canisterapie. Jedná se o velmi přínosnou metodu, kdy se žáci dostanou do blízkého kontaktu se zvířetem. Podle schopností dítěte jsou realizovány buď různé aktivity, nebo dítě může jen vnímat srst, teplo a pravidelný dech, a v klidu relaxovat.
Muzikoterapie
Muzikoterapie je terapeutický obor, který využívá hudební prvky (zvuk, rytmus, harmonie a melodie) k hudebním i nehudebním cílům. Muzikoterapie může být cílena jako léčba, osobní rozvíjení člověka, podpora komunikace a vzdělávání či zlepšení mezilidských vztahů. Několik hodin týdně je proto v naší škole naplněno těmito hudebními činnostmi. Tato výuka je realizována našimi pedagogy, kteří mají vzdělání přímo zaměřené na hudební obory. Výuka je naplněna zpěvem, hrou na drobné bicí nástroje a zábavnými aktivitami a hrami. U dětí je tak rozvíjen přirozený zájem o hudbu, vnímání rytmu, hybnost a celkové sluchové vnímání.
Alternativní a augmentativní komunikace
Augmentativní znamená, že komunikační systémy pouze podporují, nebo doplňují běžné dorozumívání, které může být pro okolí těžko srozumitelné. Alternativní jsou systémy plně nahrazující mluvenou řeč. Při budování náhradních a podpůrných systémů se snažíme využívat všech schopností žáků. Ve škole využíváme jak systémy bez pomůcek, tak s pomůckami. Systémy bez pomůcek využívají cílených pohybů očí, mimiky, gest, manuálních znaků (znaková řeč, MAKATON). Jde zde o spojení řeči s pohybem, což je důležité pro vytváření percepčně motorických paměťových stop, a slouží také k lepšímu vybavování slov. Gesta a znaky je možné využívat bezprostředně a výhoda je také dorozumívání na větší vzdálenost. Jsou vhodné pro sluchově, zrakově a mentálně postižené děti bez větších tělesných vad. Uplatňují se také u žáků s poruchou autistického spektra. Mezi systémy s pomůckami patří v naší škole k nejvíce používaným předměty, fotografie, obrázky a piktogramy, komunikační tabulky, technické pomůcky s hlasovým výstupem, počítače a v poslední době i dotykové tablety a oční ovládání počítače. Který z uvedených systémů se použije, závisí na schopnostech a možnostech dětí.
Ergoterapie
Ergoterapie je profese, která prostřednictvím smysluplného zaměstnávání usiluje o zachování a využívání schopností jedince potřebných pro zvládání běžných denních, pracovních, zájmových a rekreačních činností u osob jakéhokoli věku s různým typem postižení (fyzickým, smyslovým, psychickým, mentálním nebo sociálním znevýhodněním). Podporuje maximálně možnou participaci jedince v běžném životě, přičemž respektuje plně jeho osobnost a možnosti.
Bazální stimulace
Bazální stimulace je ošetřovatelský koncept, prostřednictvím kterého stimulujeme základní úroveň lidského vnímání. Mezi tři základní prvky konceptu patří: vnímání, pohyb a komunikace. Simulací níže uvedených prvků, které jsou známé každému z nás již z prenatálního období, jsme schopni působit na lidské vnímání a tak umožnit získávání informací z vlastního těla, přispívat k pocitu klidu a bezpečí. Výrazné podněty, které před narozením vnímáme, jsou:: vibrace (vibrace přenášené zvukem, např. hlas matky a činnost jejího srdce), somatická stimulace (tlak, který je vyvíjen na tělo - pomáhá uvědomit si hranice vlastního těla), vestibulární stimulace (změny polohy těla). V období před a zvláště po narození postupně získáváme další zkušenosti a schopnosti v oblasti vnímání. Jedná se o tzv. prvky nástavbové: zvukové, čichové, dotekové a vizuální. Zahájením cílené smyslové stimulace je možné aktivizovat činnost mozku a tak napomáhat vzniku nových dendritických spojení centrální nervové soustavy. Tímto dochází k podpoře schopnosti vnímání, pohybu i komunikace.
TEACCH program
TEACCH program (Treatment and Education of Autistic and Communication Handicapped Children - péče a vzdělávání dětí s autismem a dětí s problémy v komunikaci /volně přeloženo/) je modelovým programem péče o lidi s autismem v každém věku. Zahrnuje mimo jiné i speciální výchovně vzdělávací program, který vychází z potřeb těchto lidí a specifik autistické poruchy. V České republice využíváme metodiku tohoto programu a mluvíme o tzv. strukturovaném učení. Strukturované učení je strategie, která byla vyvinuta speciálně pro vzdělávání dětí s autismem. V podstatě je to metodika výchovy a vzdělávání. Tento systém napomáhá dětem porozumět tomu, co se od nich očekává. Učení je navrženo tak, aby minimalizovalo problémy s chováním tím, že vytvoří prostředí, které je pro děti srozumitelné a v němž jsou úspěšné. Dítě musí mít jasnou představu o množství práce a o jejím ukončení, jinak je pro něj tato práce únavná a tíživá. Strukturované učení klade důraz na využití individuálních schopností, nácvik samostatnosti a sebeobsluhy, využívá metod alternativní komunikace a vyzdvihuje nutnost spolupráce s rodinou. Tento princip vzdělávání je uplatňován především ve třídách pro děti s poruchou autistického spektra, ale svůj význam má také při vzdělávání dětí a žáků s mentálním postižením či s poruchou komunikace.
Smyslová místnost - Snoezelen
Od jara roku 2024 je naše škola vybavena zcela novou smyslovou místností - snoezelen. Jedná se o klidný, útulný prostor, vyhrazený jednak pro relaxaci, nebo také rozvoj veškerého vnímání. Místnost je vybavena řadou senzorických pomůcek, takže zaujme široké spektrum žáků.
Adresa
ZŠ a MŠ Naděje
Frýdek - Místek
Škarabelova 562,
738 01